Mengalirnya Kali Laknatullah Kerenah Birokrasi


Sesudah kesepian senja tergamak ke Nusantara, sesudah sandiwara kera berdendang lara, sesudah kelana cuba berhenti mengembara; selagi usia masih dimamah pantang cabar, selagi perkumuhan itu masih terlekat di muka-muka, selagi kerenah birokrasi masih mengalir di danau gusar; laknatullah masih tetap bermaharajalela.


Kerenah membawa maksud ragam, tingkah laku dan kemahuan manakala birokrasi didefinisikan sebagai mengamalkan cara pentadbiran atau pengurusan yang banyak peraturan. Secara total, kerenah birokrasi boleh ditafsirkan sebagai ragam pentadbiran yang banyak peraturan tanpa mengambil kira budi bicara dan perubahan semasa global. Dengan kata lain, lebih disesuaikan dengan istilah bodoh, jumud, dungu, tolol, kaku dan kolot.


Dengan adanya kerenah birokrasi, adakah saudara dan saudari berpusing di atas titik sia-sia bumi sendiri? Adakah saudara dan saudari masih ditekan dan dicengkam pengamal birokrasi sehingga hati pijar? Adakah…? Dengan rezeki bersisa, kita masih perlu menyantuni birokrasi; dengan rezeki bersisa, kita masih perlu meranggung birokrasi; dengan rezeki bersisa, kita masih perlu mempertuankan birokrasi. Ayuh, demi bangsa? Ayuh, demi agama? Ayuh, demi negara?



2 Responses
  1. Anonymous Says:

    alo bro....

    Bila kita di bawah, yang di atas semua salah..

    Bila kita di atas, yang di bawah semua salah..

    Bila kita di bawah, cuba terbang mengapai rasa bila di atas..

    Bila kita di atas, cuba menyelam dasar rasa bila di bawah..

    Bila kita di bawah, adakah kita rasa kita paling betul..paling bijak..paling pandai..paling cerdik..orang lain semua tak betul..

    Bila kita di atas, adakah kita rasa kita paling betul..paling bijak..paling pandai..paling cerdik..orang lain semua tak betul..

    Bila kita di bawah, mengapa kita tidak bersatu hati, menggenggam tangan, menjaya impian..

    Bila kita di atas, mengapa kita tidak bersatu hati, menggenggam tangan, menjaya harapan...

    Jalan mendongak langit,
    sesekali pandang ke lantai bumi...


  2. Teo Wei Sing Says:

    Bro,

    tepuk dada tanya selera