Sama-sama Berdoa !

HARI ini sama seperti semalam, walaupun tenang tapi berkocak riak, tidak riang juga. Semalam tidak seperti kelmarin yang menjejak-jejak, mencari ilham di atas tilam. Hari ini langsung tidak diberikan ketenangan. Hari ini langsung tidak duduk senang. Manis, masam, pahit dan pedas memang lumrah kehidupan yang terpaksa ditempuhi setiap masa. Hatiku tidak senang, tidak menyenangkan. Di segala pelosok ingin mencari lubang, bersembunyi di dalam supaya bawa bertenang, supaya jiwa tidak jarang, hati lebih tenang, degupan jantung yang dilajukan kerisauan kian dinormalkan sekurang-kurang. Hari ini mungkin tidak seperti esok juga, hari ini ketika aku melihat bunga di depan rumah sebelum pergi mengajar, bunga masih bersenyum pada aku. Hari esok mungkin tidak. Esok mungkin muram saja. Tapi mungkin esok bunga akan riang ketawa. Itu memang tidak terduga. Aku yang merancang, Tuhan yang menentukan. Kepastian agaknya. Aku berdoa agar segalanya selamat dan sihat belaka. Itu saja, cukup yang memadai. Itu harapanku. Bolehkah? Aku berdoa. Mari, sama-sama berdoa dengan cara anda!

0 Responses